Nieuws
Loyaliteitsregeling bezoeken uitwedstrijden
Beste leden,
Afgelopen seizoen heeft de Vriendenkring ervoor gekozen om de kaarten voor uitwedstrijden via een lotingssysteem te verdelen. Na afloop van het seizoen is dit systeem geëvalueerd. Een aantal leden heeft hiervoor waardevolle input aangeleverd. Het bestuur is mede door deze input tot een gewijzigde zienswijze en nieuwe aanpak gekomen.
Een belangrijk onderdeel van de evaluatie is dat het huidige systeem onvoldoende rekening houdt met de groep supporters die vrijwel iedere uitwedstrijd aanwezig wil zijn. Er is daarom gekeken naar de wijze waarop andere Nederlandse clubs omgaan met een vergelijkbare situatie. Hieruit blijkt dat andere clubs een loyaliteitssysteem hanteren dat gekoppeld is aan de seizoenskaart. FC Twente is de enige club in Nederland die de kaartverkoop voor de uitwedstrijden organiseert via de supportersverenigingen. Een loyaliteitssyteem gekoppeld aan de seizoenskaart is daarom niet mogelijk bij FC Twente.
Om tegemoet te komen aan de wens van de trouwe leden die elke uitwedstrijd aanwezig willen en kunnen zijn en die met onze bussen afreizen naar de uitwedstrijden, is vanaf het seizoen 2025/2026 een puntensysteem ingevoerd. Gedurende het huidige seizoen wordt bijgehouden wie zich inschrijft voor een uitwedstrijd (1 punt) en wie daadwerkelijk meegaat (1 extra punt).
Op basis van de in dit seizoen behaalde punten, zal vanaf 2026/2027 de verdeling van de buskaarten als volgt plaatsvinden:
- 50% van de beschikbare buskaarten gaat naar de leden met de meeste punten;
- 50% wordt via vrije loting verdeeld onder de overige inschrijvers. Hierbij benadrukken wij dat geen sprake is van een loting met voorrang.
Voor het huidige seizoen (2025/2026) maken we al een eerste stap richting dit systeem. Er is een lijst opgesteld van leden die in de afgelopen jaren het vaakst uitwedstrijden hebben bezocht met de Vriendenkring Express. Deze groep ontvangt dit seizoen 30% van de beschikbare buskaarten. De overige 70% buskaarten wordt via de vrije loting verdeeld.
Als bestuur zijn we ons ervan bewust dat geen enkel systeem tot volledige tevredenheid zal leiden – simpelweg omdat de vraag naar kaarten veel groter is dan het aanbod. Toch hopen we met deze aanpassing én de invoering van een transparant puntensysteem zoveel mogelijk leden recht te doen, en een eerlijke balans te vinden tussen trouwe reizigers en nieuwe gezichten.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur van de Vriendenkring